Composities

Bladmuziek wordt verkocht via Donemus
Instrumentaal
Solo instrument
Drie miniaturen (op 1, 1997) voor piano
Improvisatorische pianostukjes waarin verschillende karakters en sferen elkaar snel en grillig afwisselen.
Première:
Stadsschouwburg, Sint-Niklaas | 16-02-2001 | Paul Hermsen
Overige uitvoeringen:
Kapel van de Handelshogeschool, Antwerpen | 26-08-2001 | Paul Hermsen
Arabesk (op 2, 1998) voor piano
Virtuoos pianospel in een laatromantisch idioom, gecomponeerd ter gelegenheid van de Koningin Elisabethwedstrijd.
Première:
Stadsschouwburg, Sint-Niklaas | 16-02-2001 | Paul Hermsen
Overige uitvoeringen:
Kapel van de Handelshogeschool, Antwerpen | 26-08-2001 | Paul Hermsen
De Rode Pomp, Gent | 09-02-2002 | Luc Devos
Dialogen (op 6, 1999) voor cello
De cellist(e) gaat met zichzelf in gesprek en laat vele verschillende gemoedsstemmingen met elkaar interageren.
Première:
Atelier de la Dolce Vita, Brussel | 19-02-2000 | Nicolas Deletaille
Overige uitvoeringen:
Muziekkapel Koningin Elisabeth, Waterloo | 01-03-2000 | Nicolas Deletaille
Espace-Garage, Céroux-Mousty | 30-03-2000 | Nicolas Deletaille
Stadsschouwburg, Sint-Niklaas | 16-02-2001 | Viviane Spanoghe
La Plaza Hotel, Brussel | 21-06-2001 | Nicolas Deletaille
Marni Theater, Brussel | 28-06-2001 | Nicolas Deletaille
Kapel van de Handelshogeschool, Antwerpen | 26-08-2001 | Viviane Spanoghe
Muziekkapel Koningin Elisabeth, Waterloo | 27-02-2002 | Nicolas Deletaille
Micrologica 2 (op 10, 2001) voor viool, altviool of cello
Opdrachtcompositie voor de finale van de Axion Classics Muziekwedstrijd. Geschikt voor een eindproef muziekacademie of om jongeren te laten kennismaken met hedendaagse muziek.
Première:
Studio 3 RTBF, Brussel | 19-01-2001 | Nicolas Deletaille
Overige uitvoeringen:
Ligne-auditorium, Brussel | 19-11-2001 | finalisten Axion Classics
Herzele | 25-09-2010 | Dominica Eyckmans
Micrologica 3 (op 11, 2001) voor piano
Snelle clusters en lange of korte stiltes vechten met elkaar om de voorrang.
Première:
Muziekkapel Koningin Elisabeth, Waterloo | 10-07-2001 | Pierre Feraux
Overige uitvoering:
Cultuurhuis, Namen | 19-01-2002 | Pierre Feraux
Micrologica 4 (op 14, 2001) voor piano
Étude voor grote sprongen en gelaagd pianospel.
Première:
De Rode Pomp, Gent | 03-10-2002 | Ivan Siller
Monoloog (op 15, 2002) voor arpeggione
Opdrachtcompositie voor Nicolas Deletaille. Verkenning van de verschillende registers en mogelijkheden van de arpeggione.
Première:
Paul Hall Guilliard School, New York | 17-05-2002 | Nicolas Deletaille
Overige uitvoeringen:
Boondaalkapel, Brussel | 31-05-2002 | Nicolas Deletaille
Atelier de la Dolce Vita, Brussel | 25-03-2005 | Nicolas Deletaille
Abdij Maria Toevlucht, Zundert | 27-03-2005 | Nicolas Deletaille
Fra Angelico klooster, Louvain-la-Neuve | 03-10-2010 | Nicolas Deletaille
Johannes Paulus II-museum, Warschau | 15-11-2014 | Nicolas Deletaille
Conservatorium, Lille | 22-01-2023 | Nicolas Deletaille
12 Interludiën (op 18, 2008) voor orgel
Thematische en vrije tussenspelen voor tijdens een eucharistieviering.
Première:
2, 6 en 8: Abdij Maria Toevlucht, Zundert | 07-03-2009 | Jan van Landeghem
11 en 12: Epiphanienkirche, Berlijn | 14-02-2016 | Amaru Soren (+ nr 8)
1 t/m 12: Gertrudiskerk, Bergen-op-Zoom | 24-09-2017 | Janno den Engelsman
Overige uitvoeringen:
1 t/m 12: Orgelpark, Amsterdam | 17-03-2019 | Jan Hage
2 en 6: Sint-Gertrudiskerk, Sint-Antelinks | 01-05-2019 | Peter Thomas
11: St-Baafskathedraal, Gent | 23-02-2020 | Nicolas de Troyer
1 t/m 12: Martinikerk, Groningen | 29-07-2020 | Gerwin Hoekstra
1 t/m 12: St-Baafskerk, Haarlem | 04-08-2020 | Gerwin Hoekstra
Catharsis (op 30, 2012) voor piano
Pianocyclus op basis van hoofdstuk 7 uit de Regel van St Benedictus. Muzikale evocatie van een opgang naar nederigheid in twaalf stappen.
Première:
Westvestkerk, Schiedam | 28-02-2017 | Jean-Michel Dayez
Overige uitvoeringen:
Galerie Marzee, Nijmegen | Festival Moderne Muziek Nijmegen | 16-12-2018 | Ralph van Raat
Orgelpark, Amsterdam | 17-03-2019 | Ralph van Raat
De biecht (2012) voor harp
Bewerking van Catharsis, deel 5. Langzame groei van pijn over bekentenis naar vrijheid.
Première:
Sint-Gertrudiskerk, Sint-Antelinks | 01-05-2019 | Ella Oelbrandt
Groeiende stilte (2012) voor piano
Catharsis deel 9. Een repetitieve melodie verdwijnt stelselmatig in de stilte.
Less is more (2012) voor orgel
Catharsis deel 6. Een cel ontwikkelt zich tot een steeds langere en vrijere melodie.
Micrologica 5-8 (op 32, 2012) voor clavichord
Vier korte interludiën, gecomponeerd als meditaties die afwisselen met gereciteerde gedichten.
Drie capriccio’s (op 33, 2013) voor gitaar
Drie études als voorstudie voor de Ignatius Cantate.
Drie kleine karakterstukken (op 35, 2014) voor piano
Drie eenvoudige pianocomposities, geschreven in opdracht van de Componistenarchipel Vlaanderen voor hun “Pianoalbum voor Koning Filip”. Geschikt om kinderen kennis te laten maken met hedendaagse muziek.
De zeven laatste woorden (op 36, 2015) voor viool of altviool solo
Evocatie van Jezus’ sterven aan het kruis in zeven virtuoze, in elkaar overlopende scènes. Gecomponeerd voor de cd “Gij bergt de bron des levens” van de Abdij Maria Toevlucht.
Première:
Van Goghkerk, Zundert | 25-03-2018 | Jenny Spanoghe
De heilige stad (op 48, 2018) voor 31-toons orgel
Schildering van Apocalyps 21: de heilige stad Jeruzalem die uit de hemel neerdaalt. Compositie op basis van een eigen “duaal” toonsyteem.
Tel de sterren (op 58, 2021) voor beiaard
Gecomponeerd ter gelegenheid van de Matthias Vanden Gheyn-wedstrijd. Het uitdijen en inkrimpen van muzikale cellen verbeeldt de levensloop van sterren.
Première:
Begijnhof, Leuven | 28-08-2021 | Luc Rombouts
Cantilena (op 62, 2022) voor viool
Rustige afwisseling van korte melodische momenten en stiltes. Zeer geschikt om jongeren te laten kennismaken met hedendaagse muziek.
Uitreiken naar vrijheid (op 64, 2023) voor cello
Opdrachtcompositie voor de provincie Overijssel ter gelegenheid van het nationale Bevrijdingsfeest. Drie delen (Darkness, Dawn en Daylight) maken een brug van 4 naar 5 mei.
Première:
Dominicanenkerk, Zwolle | 5-5-2023 | Karlien Bartels
Kamermuziek
Instrumentaal
Gebroken spiegels (op 3, 1998) voor klarinet, fagot, hoorn, viool, altviool en cello
Complexe canontechnieken in een Weberniaans klankidioom.
Première:
Boondaalkapel, Brussel | 21-11-1999 | Ensemble Musiques Nouvelles olv Jean-Paul Dessy
Resonanties (op 5, 1999) voor viool, cello en piano
Winnaar van de compositiewedstrijd Muizelhuisconcerten 2000. Dynamiek en tijdsduur worden aan elkaar gekoppeld: hoe luider het aangeslagen akkoord op de piano, des te langer de daardoor ontstane tijdsruimte waarbinnen de drie instrumenten dialogeren. Hun dynamieken volgen de uitstervende piano-akkoorden.
Première:
Stadsschouwburg, Sint-Niklaas | 16-02-2001 | Jenny Spanoghe, Viviane Spanoghe en Paul Hermsen
Overige uitvoeringen:
Kapel van de Handelshogeschool, Antwerpen | 26-08-2001 | Daniel Rubinstein, Viviane Spanoghe en Paul Hermsen
Muizelhuisconcerten, Hulste | 27-10-2001 | Feniks trio
De Singel, Antwerpen | 01-02-2002 | Rachmaninov trio
De Singel, Antwerpen | 2003 | Simoens trio
Micrologica 1 (op 7, 2000) voor altviool en cello
“Micrologica” staat voor een korte compositie die een streng logisch beginsel consequent doorvoert. Lang aangehouden noten contrasteren met korte pizzicato’s. Opdrachtcompositie voor het Goeyvaerts String Trio.
Première:
De Singel, Antwerpen | 15-09-2001 | Leden van het Goeyvaerts String Trio
Herinneringen aan het heden (op 12, 2001) voor strijkkwartet
Afscheidsgeschenk voor de medestudenten van de Muziekkapel Koningin Elisabeth. Van elke student werden de namen omgezet in tonen.
Première:
De Rode Pomp, Gent | 02-03-2002 | Gaggini kwartet
Overige uitvoering:
Festival de Lasne, Pancenoit | 26-05-2002 | Daniel Rubinstein, Elsa de Lacerda, Maté Szucs, Catherine Lebrun
Sunyata (op 16, 2002) voor drie blokfluiten
Sunyata staat in het boeddhisme voor leegte, niet-zijn of leeg-van-zelf zijn. In muziek vertaald door lang aangehouden tonen die de drie spelers van elkaar overnemen. Ook speelbaar voor klarinetten, baritonsaxofoons, fagotten of hoorns.
Première:
Conservatorium, Brugge | 02-06-2002 | Apsara trio
Bits and Pieces (op 19, 2008) voor strijkkwartet
Verbeelding van het psychologisch proces tijdens een zen-meditatie. Zes contrasterende clusters groeien doorheen gevarieerde herhalingen steeds meer naar elkaar toe.
Première:
Abdij Maria Toevlucht, Zundert | 07-03-2009 | Landini strijkkwartet
Tagore Trio (op 40, 2016) voor viool, cello en piano
Verklanking van het vers van Rabindranath Tagore: “Ik sliep en droomde dat het leven vreugde was / Ik ontwaakte en zag: het leven is plicht / Ik werkte en zie: de plicht is vreugde.”
Première:
Cenakel, Tilburg | 01-12-2018 | Landini trio
Overige uitvoering:
Dominicuskerk, Amsterdam | 02-12-2018 | idem
Goddelijke vonken (op 50, 2019) voor viool en piano
Drie extatische bravourestukken over Gods Geest van creativiteit en speelplezier.
Omarm je vijand (op 53, 2020) voor strijkkwartet
Compositie ter ere van de monnik-martelaren van Tibhirine. Melodie en begeleiding, aanvankelijk scherp dissonerend, groeien geleidelijk naar elkaar toe.
Tibhirine Meditaties (op 55, 2020) voor strijkkwartet
Compositie ter ere van de monnik-martelaren van Tibhirine. Meditaties over liefde voor de vijand, standvastigheid, kwetsbaarheid en vrijheid.
Première:
Dominicanenkerk, Brussel | 19-10-2021 | Ensemble Sturm und Klang
Overige uitvoering:
Dominicanenkerk, Luik | 21-10-2021 | idem
The Crack (op 63, 2022) voor fluit, altviool, cello en harp
Opdrachtcompositie voor de Dominicanenkerk Zwolle. Bezinnende muziek over de vier fasen van het biechtproces: de ontsporing, de wroeging, de bekentenis en de bevrijding.
Première:
Dominicanenkerk, Zwolle | 06-10-2022 | Oneiros Ensemble
Orval Variaties (op 65, 2023) voor twee piano’s
8 variaties op het carillonthema van de abdij van Orval.
Kamermuziek
Vocaal
Twee liederen (op 17, 2002) voor sopraan en piano
Op eigen tekst. Bezinningen over hoop en monnik-zijn. Laatste compositie vóór mijn intrede in de trappistenabdij Maria Toevlucht.
Première:
De Rode Pomp, Gent | 2003 | Dorte Holst en Renaat Beheydt
Vier motetten (op 22, 2009) voor drie gelijke stemmen
Toonzetting van de eerste lezingen van de adventszondagen C-jaar (vert.: Pieter Oussoren, Naardense Bijbel).
Polla ta deina (op 23, 2010) voor sopraan, klarinet, slagwerk en strijkkwartet
Het “Lenteoratorium”, cantates voor de zes zondagen van de veertigdagentijd, is een opdrachtcompositie voor de Orde der dominicanen. De eerste cantate gaat over schepping. Teksten uit Genesis en van Sofokles, P. Celan en T. Tranströmer.
Première:
Monastère St-André de Clerlande, Ottignies | 25-03-2011 | Marie de Roy (sopr) en Ensemble Sturm und Klang olv Thomas van Haeperen
Overige uitvoeringen:
Dominicanenkerk, Brussel | 29-03-2011 | idem
Dominicanenkerk, Luik | 01-04-2001 | idem
De Profundis (op 24, 2010) voor sopraan, klarinet, slagwerk en strijkkwartet
De tweede cantate uit het “Lenteoratorium” gaat over lijden. Psalm- en Bijbelteksten naast teksten van R. Ausländer, P. Verlaine en H. Domin.
Première:
Monastère St-André de Clerlande, Ottignies | 25-03-2011 | Marie de Roy (sopr) en Ensemble Sturm und Klang olv Thomas van Haeperen
Overige uitvoeringen:
Dominicanenkerk, Brussel | 29-03-2011 | idem
Dominicanenkerk, Luik | 01-04-2001 | idem
Out of Exile (op 25, 2011) voor sopraan, klarinet, slagwerk en strijkkwartet
De derde cantate uit het “Lenteoratorium” gaat over ballingschap. Psalm 137 en teksten van M. Darwish, J.H. Newman en H. Domin
Première:
Monastère St-André de Clerlande, Ottignies | 25-03-2011 | Marie de Roy (sopr) en Ensemble Sturm und Klang olv Thomas van Haeperen
Overige uitvoeringen:
Dominicanenkerk, Brussel | 29-03-2011 | idem
Dominicanenkerk, Luik | 01-04-2001 | idem
Niets dan liefde (op 26, 2011) voor sopraan, bariton, klarinet, slagwerk en strijkkwartet
De vierde cantate uit het “Lenteoratorium” gaat over liefde. Teksten uit Bijbel en van R.M. Rilke, R. Kopland, A.C. Swinburne, H. Andreus en Ch. de Foucauld
Première:
Sint-Laurentiuskerk, Antwerpen | 23-03-2012 | Marie de Roy (sopr), Aldo Platteau (bar) en Ensemble Sturm und Klang olv Thomas van Haeperen
Overige uitvoeringen:
Dominicanenkerk, Brussel | 24-03-2012 | idem
Monastère St-André de Clerlande, Ottignies | 25-03-2012 | idem
A Dieu (op 27, 2011) voor bariton, klarinet, slagwerk en strijkkwartet
De vijfde cantate uit het “Lenteoratorium” gaat over transfiguratie. Teksten uit Bijbel en van I. Gerhardt, R. Kopland en P. Eluard.
Première:
Sint-Laurentiuskerk, Antwerpen | 23-03-2012 | Marie de Roy (sopr), Aldo Platteau (bar) en Ensemble Sturm und Klang olv Thomas van Haeperen
Overige uitvoeringen:
Dominicanenkerk, Brussel | 24-03-2012 | idem
Monastère St-André de Clerlande, Ottignies | 25-03-2012 | idem
Sub tuum praesidium (op 29, 2012) voor zang en piano
Korte toonzetting van Oosterhuis’ vertaling van de klassieke Theotokos-hymne.
Drie motetten (op 31, 2012) voor drie gelijke stemmen
Opdrachtcompositie voor de abdij Maria Toevlucht. Drie meditaties over stilte op teksten van Augustinus, Lloyd Haft en Ida Gerhardt. Opgenomen op de cd “Die in uw stilte spreekt”.
Seven Manieren van Minne (op 41, 2017) voor mezzosopraan, viool en harp
Gecomponeerd ter gelegenheid van het overlijden, 750 jaar geleden, van Beatrijs van Nazareth, cisterziënzerin en één van Vlaanderens belangrijkste mystica’s. Toonzetting van haar belangrijkste Middelnederlandse geschrift, de “Seven Manieren van Minne”.
Première:
Oude abdij, Drongen | 28-08-2018 | Els Mondelaers (mezzo) en Oneiros ensemble
Overige uitvoering:
Abdij van Nazareth, Brecht | 29-08-2018 | idem
Noli me tangere (op 54, 2020) voor mezzo of SSA-koor en piano
Meditatie op tekst van Janet Morley over Maria Magdalena die de verrezen Christus ontmoet en Hem niet mag aanraken. Opgedragen aan slachtoffers en nabestaanden van de coronapandemie.
werken voor koor
Koor a capella
Drie kerstliederen (op 13, 2001)
Bewerkingen van “Een kindekijn is ons gheboren”, “Stille nacht” en “Hoe lijdt dit kindeke”.
Voor een dag van morgen (op 21, 2009)
Atonale toonzetting van H. Andreus’ bekend liefdeslied.
Septem Verba Christi (op 38, 2015)
De zeven “kruiswoorden” als korte, meditatieve koorstukken. Ook beschikbaar in een versie voor drie gelijke stemmen. Opgenomen op de cd “Gij bergt de bron des levens” van de Abdij Maria Toevlucht. Gemiddelde moeilijkheidsgraad.
Première:
Dominicanenklooster, Zwolle | 28-06-2021 | Gelegenheidskoor olv Erik Korterink
Psalm 119 (op 39, 2016)
Majestueuze koorcompositie van de volledige psalm 119. Vier solisten zingen de Hebreeuwse letters als pedaaltonen die het reciteren van de 176 verzen ondersteunen. Vertaling van Kees Waaijman.
Psalm 120 (op 42, 2017)
Korte toonzetting als motet. Vertaling van Kees Waaijman. Gemiddelde moeilijkheidsgraad.
Psalm 121 (op 43, 2017)
Korte toonzetting als motet. Vertaling van Kees Waaijman. Gemiddelde moeilijkheidsgraad.
Psalm 122 (op 44, 2017)
Korte toonzetting als motet. Vertaling van Kees Waaijman. Gemiddelde moeilijkheidsgraad.
Psalm 123 (op 46, 2018)
Korte toonzetting als motet. Vertaling van Kees Waaijman. Hoge moeilijkheidsgraad.
Psalm 124 (op 47, 2018)
Korte toonzetting (SSATBB) als motet. Vertaling van Kees Waaijman. Hoge moeilijkheidsgraad.
Gezegend zijt Gij (op 52, 2020)
De openingswoorden van het eucharistisch tafelgebed. Gemiddelde moeilijkheidsgraad.
Psalm 125 (op 56, 2020)
Korte toonzetting als “auditio divina”. Vertaling van Kees Waaijman. Gemiddelde moeilijkheidsgraad.
Volmaakt gebroken (op 60, 2021)
Drie korte meditaties op eigen tekst voor de eucharistische aanbidding. Gemiddelde moeilijkheidsgraad.
Werken voor koor
Koor +
Concertmis (op 20, 2009) voor SATB-koor en orgel
Opdrachtcompositie ter gelegenheid van 75 jaar Sint-Laurentiuskerk en 350 jaar Sint-Laurentiusparochie Antwerpen. Het Nederlandstalige ordinarium breed uitgewerkt voor koor en orgel.
Première:
Sint-Laurentiuskerk, Antwerpen | 04-12-2009 | Peter van de Velde (org) en Antwerp Metropolitan Choir olv Sebastiaan van Steenberge
Neugeburt (op 28, 2012) voor sopraan, bariton, klarinet, slagwerk, strijkkwartet en SATB-koor
Het “Lenteoratorium”, cantates voor de zes zondagen van de veertigdagentijd, is een opdrachtcompositie voor de Orde der dominicanen. Deze zesde cantate gaat over verrijzenis. Teksten uit Exodus en Apocalyps naast gedichten van K. Gelaude, F. Pessoa, P. Neruda, R. Southwell, G. Achterberg en R. Ausländer
Première:
Sint-Laurentiuskerk, Antwerpen | 23-03-2012 | Marie de Roy (sopr), Aldo Platteau (bar) en Ensemble Sturm und Klang olv Thomas van Haeperen
Overige uitvoeringen:
Dominicanenkerk, Brussel | 24-03-2012 | idem
Monastère St-André de Clerlande, Ottignies | 25-03-2012 | idem
Ignatius Cantate (op 34, 2014) voor bariton, gitaar, houtblazers en SATB-koor
Opdrachtcompositie voor de Oude Abdij Drongen. Citaten uit de vier stadia van de Ignatiaanse Oefeningen (bariton en gitaar) worden afgewisseld met illustratieve evangelie- en andere teksten (koor en blazers).
Première:
Oude Abdij, Drongen | 22-11-2014 | Joris Derder (bar), Nico Couck (git), I Solisti del Vento & Musa Horti olv Peter Dejans.
Overige uitvoering:
Krijtberg, Amsterdam | 09-06-2019 | Fernando Linares Correa (bar), Santiago Basante Arias (git), Markuskwintet & Krijtberg-projectkoor olv Rachel Vroom
Vredescantate (op 45, 2017) voor bariton, cello en SATB-koor
Opdrachtcompositie voor het koor Ad Parnassum ter gelegenheid van 100 jaar einde van de Eerste Wereldoorlog. Een Engels, Duits en Frans gedicht bezinnen over de moeilijkheid van vergeven en over hoop.
Première:
Abdij OLV v Koningshoeven, Tilburg | 04-11-2018 | Berend Eijkhout (bar), Quirine Viersen (Vc) & Ad Parnassum koor olv Anthony Zielhorst
Loflied der verzoening (op 49, 2018) voor sopraan, alt, bas, fluit, harp, slagwerk, strijkkwartet en SATB-koor
Opdrachtcompositie voor het koor Capella Brabant. Combinatie van de lofzang van Hanna (Torah), het Magnificat (Bijbel) en Psalm 87 (Koran).
Première:
Grote Kerk, Den Bosch (November Music) | 03-11-2019 | Katrien Baerts (sopraan), Elsbet Gerritsen (mezzo), Mattijs van der Woerd (bariton), Dudok kwartet, ensemble & Capella Brabant olv Marc Versteeg.
Overige uitvoeringen:
Pieterskerk, Utrecht | 08-11-2019 | idem
Groenmarktkerk, Haarlem | 23-11-2019 | idem
Theater aan het Spui, Den Haag | 15-12-2019 | idem
Het leidende Lam (op 51, 2019) voor SATB-koor, countertenor en piano
Opdrachtcompositie voor het bisdom Gent naar aanleiding van de restauratie van het Lam Godsretabel. Compilatie van teksten die het Lam Gods bezingen. Ruimtelijke kooropstelling op basis van het middenpaneel van het retabel.
Première:
St-Baafskathedraal, Gent | 01-10-2021 | Pieter Depraetere (countertenor), Filip Martens (pno) & Saevus Ensemble olv Johannes de Wilde
Herwakende ogen (op 57, 2021) voor SATB-koor en piano
Koorlied op eigen tekst ter gelegenheid van Paasmorgen.
Première:
Dominicanenklooster, Zwolle | 04-04-2021 | Aquinokoor olv Erik Korterink
Liefde leeft weer (op 59, 2021) voor SATB-koor en piano
Koorlied op eigen tekst ter gelegenheid van Paasmorgen.
Jij kleedt mij in bruidstooi (op 61, 2021) voor SATB-koor en piano/orgel
Mystiek koorlied op tekst van Carine Philipse. Gemiddelde moeilijkheidsgraad.
Werken voor
Orkest
Bewegingen (op 4, 1999) voor symfonisch orkest
Twee études die de schriftuur voor een beweeglijk orkest onderzoeken.
Cello concerto (op 8, 2000) voor cello en strijkorkest
Opdrachtcompositie voor Nicolas Deletaille. De cellist etaleert veel van zijn kunnen: spelen met klank (deel 1), zangerigheid (deel 2), energiek spel (slot).
Première:
Botanique, Brussel (Ars Musica) | 18-03-2001 | Nicolas Deletaille & Orchestre de Chambre de Wallonie olv Daniël Gazon
Concertrapsodie (op 9, 2000) voor viool en symfonisch orkest
Bravourestuk ter gelegenheid van de 50ste Koningin Elisabethwedstrijd. Laureaat van de Weimarer Frühjahrstage für zeitgenössische Musik.
Première:
Muziekkapel Koningin Elisabeth, Waterloo | 03-07-2001 | Elisabeth Deletaille (vl) en Renaat Beheydt (pno)
Overige uitvoeringen:
Théatre Central, Verviers | 16-12-2001 | Elisabeth Deletaille (vl) and Fabian Jardon (pno)
Weimar | 29-04-2010 | Egidius Streiff & Loh-Orchester Sondershausen olv Markus L. Frank
Droge beenderen, sta op! (op 37, 2015) voor symfonisch orkest
Evocatie van Ezechiël 37, 1-10: in een vallei komen talloze dorre beenderen op Gods Woord tot leven en richten zich op.