Instrumentaal

Solo instrument

Drie miniaturen (op 1, 1997) voor piano

Improvisatorische pianostukjes waarin verschillende karakters en sferen elkaar snel en grillig afwisselen.

Première:

Stadsschouwburg, Sint-Niklaas | 16-02-2001 | Paul Hermsen

Overige uitvoeringen:

Kapel van de Handelshogeschool, Antwerpen | 26-08-2001 | Paul Hermsen

Arabesk (op 2, 1998) voor piano

Virtuoos pianospel in een laatromantisch idioom, gecomponeerd ter gelegenheid van de Koningin Elisabethwedstrijd.

Première:

Stadsschouwburg, Sint-Niklaas | 16-02-2001 | Paul Hermsen

Overige uitvoeringen:

Kapel van de Handelshogeschool, Antwerpen | 26-08-2001 | Paul Hermsen

De Rode Pomp, Gent | 09-02-2002 | Luc Devos

Dialogen (op 6, 1999) voor cello

De cellist(e) gaat met zichzelf in gesprek en laat vele verschillende gemoedsstemmingen met elkaar interageren.

Première:

Atelier de la Dolce Vita, Brussel | 19-02-2000 | Nicolas Deletaille

Overige uitvoeringen:

Muziekkapel Koningin Elisabeth, Waterloo | 01-03-2000 | Nicolas Deletaille

Espace-Garage, Céroux-Mousty | 30-03-2000 | Nicolas Deletaille

Stadsschouwburg, Sint-Niklaas | 16-02-2001 | Viviane Spanoghe

La Plaza Hotel, Brussel | 21-06-2001 | Nicolas Deletaille

Marni Theater, Brussel | 28-06-2001 | Nicolas Deletaille

Kapel van de Handelshogeschool, Antwerpen | 26-08-2001 | Viviane Spanoghe

Muziekkapel Koningin Elisabeth, Waterloo | 27-02-2002 | Nicolas Deletaille

Micrologica 2 (op 10, 2001) voor viool, altviool of cello

Opdrachtcompositie voor de finale van de Axion Classics Muziekwedstrijd. Geschikt voor een eindproef muziekacademie of om jongeren te laten kennismaken met hedendaagse muziek.

Première:

Studio 3 RTBF, Brussel | 19-01-2001 | Nicolas Deletaille

Overige uitvoeringen:

Ligne-auditorium, Brussel | 19-11-2001 | finalisten Axion Classics

Herzele | 25-09-2010 | Dominica Eyckmans

Micrologica 3 (op 11, 2001) voor piano

Snelle clusters en lange of korte stiltes vechten met elkaar om de voorrang. 

Première:

Muziekkapel Koningin Elisabeth, Waterloo | 10-07-2001 | Pierre Feraux

Overige uitvoering:

Cultuurhuis, Namen | 19-01-2002 | Pierre Feraux

Micrologica 4 (op 14, 2001) voor piano

Étude voor grote sprongen en gelaagd pianospel.

Première:

De Rode Pomp, Gent | 03-10-2002 | Ivan Siller

Monoloog (op 15, 2002) voor arpeggione

Opdrachtcompositie voor Nicolas Deletaille. Verkenning van de verschillende registers en mogelijkheden van de arpeggione.

Première:

Paul Hall Guilliard School, New York | 17-05-2002 | Nicolas Deletaille

Overige uitvoeringen

Boondaalkapel, Brussel | 31-05-2002 | Nicolas Deletaille

Atelier de la Dolce Vita, Brussel | 25-03-2005 | Nicolas Deletaille

Abdij Maria Toevlucht, Zundert | 27-03-2005 | Nicolas Deletaille

Fra Angelico klooster, Louvain-la-Neuve | 03-10-2010  | Nicolas Deletaille

Johannes Paulus II-museum, Warschau | 15-11-2014 | Nicolas Deletaille

12 Interludiën (op 18, 2008) voor orgel

Thematische en vrije tussenspelen voor tijdens een eucharistieviering. 

Première:

2, 6 en 8: Abdij Maria Toevlucht, Zundert | 07-03-2009 | Jan van Landeghem

11 en 12: Epiphanienkirche, Berlijn | 14-02-2016 | Amaru Soren (+ nr 8)

1 t/m 12: Gertrudiskerk, Bergen-op-Zoom | 24-09-2017 | Janno den Engelsman

Overige uitvoeringen:

1 t/m 12: Orgelpark, Amsterdam | 17-03-2019 | Jan Hage

2 en 6: Sint-Gertrudiskerk, Sint-Antelinks | 01-05-2019 | Peter Thomas

11: St-Baafskathedraal, Gent | 23-02-2020 | Nicolas de Troyer

1 t/m 12: Martinikerk, Groningen | 29-07-2020 | Gerwin Hoekstra

1 t/m 12: St-Baafskerk, Haarlem | 04-08-2020 | Gerwin Hoekstra

Catharsis (op 30, 2012) voor piano

Pianocyclus op basis van hoofdstuk 7 uit de Regel van St Benedictus. Muzikale evocatie van een opgang naar nederigheid in twaalf stappen.

Première

Westvestkerk, Schiedam | 28-02-2017 | Jean-Michel Dayez

Overige uitvoeringen:

Galerie Marzee, Nijmegen | Festival Moderne Muziek Nijmegen | 16-12-2018 | Ralph van Raat

Orgelpark, Amsterdam | 17-03-2019 | Ralph van Raat

De biecht (2012) voor harp

Bewerking van Catharsis, deel 5. Langzame groei van pijn over bekentenis naar vrijheid.

Première

Sint-Gertrudiskerk, Sint-Antelinks | 01-05-2019 | Ella Oelbrandt

Groeiende stilte (2012) voor piano

Catharsis deel 9. Een repetitieve melodie verdwijnt stelselmatig in de stilte.

Less is more (2012) voor orgel

Catharsis deel 6. Een cel ontwikkelt zich tot een steeds langere en vrijere melodie.

Micrologica 5-8 (op 32, 2012) voor clavichord

Vier korte interludiën, gecomponeerd als meditaties die afwisselen met gereciteerde gedichten.

Drie capriccio’s (op 33, 2013) voor gitaar

Drie études als voorstudie voor de Ignatius Cantate. 

Drie kleine karakterstukken (op 35, 2014) voor piano

Drie eenvoudige pianocomposities, geschreven in opdracht van de Componistenarchipel Vlaanderen voor hun “Pianoalbum voor Koning Filip”. Geschikt om kinderen kennis te laten maken met hedendaagse muziek.

 

De zeven laatste woorden (op 36, 2015) voor viool of altviool solo

Evocatie van Jezus’ sterven aan het kruis in zeven virtuoze, in elkaar overlopende scènes. Gecomponeerd voor de cd “Gij bergt de bron des levens” van de Abdij Maria Toevlucht.

Première:

Van Goghkerk, Zundert | 25-03-2018 | Jenny Spanoghe

De heilige stad (op 48, 2018) voor 31-toons orgel

Schildering van Apocalyps 21: de heilige stad Jeruzalem die uit de hemel neerdaalt. Compositie op basis van een eigen “duaal” toonsyteem.

Tel de sterren (op 58, 2021) voor beiaard

Gecomponeerd ter gelegenheid van de Matthias Vanden Gheyn-wedstrijd. Het uitdijen en inkrimpen van muzikale cellen verbeeldt de levensloop van sterren. 

Première:

Begijnhof, Leuven | 28-08-2021 | Luc Rombouts

Kamermuziek

Instrumentaal

Gebroken spiegels (op 3, 1998) voor klarinet, fagot, hoorn, viool, altviool en cello

Complexe canontechnieken in een Weberniaans klankidioom.

Première:

Boondaalkapel, Brussel | 21-11-1999 | Ensemble Musiques Nouvelles olv Jean-Paul Dessy

Resonanties (op 5, 1999) voor viool, cello en piano

Winnaar van de compositiewedstrijd Muizelhuisconcerten 2000. Dynamiek en tijdsduur worden aan elkaar gekoppeld: hoe luider het aangeslagen akkoord op de piano, des te langer de daardoor ontstane tijdsruimte waarbinnen de drie instrumenten dialogeren. Hun dynamieken volgen de uitstervende piano-akkoorden. 

Première:

Stadsschouwburg, Sint-Niklaas | 16-02-2001 | Jenny Spanoghe, Viviane Spanoghe en Paul Hermsen

Overige uitvoeringen:

Kapel van de Handelshogeschool, Antwerpen | 26-08-2001 | Daniel Rubinstein, Viviane Spanoghe en Paul Hermsen

Muizelhuisconcerten, Hulste | 27-10-2001 | Feniks trio

De Singel, Antwerpen | 01-02-2002 | Rachmaninov trio

De Singel, Antwerpen | 2003 | Simoens trio

Micrologica 1 (op 7, 2000) voor altviool en cello

“Micrologica” staat voor een korte compositie die een streng logisch beginsel consequent doorvoert. Lang aangehouden noten contrasteren met korte pizzicato’s. Opdrachtcompositie voor het Goeyvaerts String Trio.

Première

De Singel, Antwerpen | 15-09-2001 | Leden van het Goeyvaerts String Trio

Herinneringen aan het heden (op 12, 2001) voor strijkkwartet

Afscheidsgeschenk voor de medestudenten van de Muziekkapel Koningin Elisabeth. Van elke student werden de namen omgezet in tonen.

Première:

De Rode Pomp, Gent | 02-03-2002 | Gaggini kwartet

Overige uitvoering:

Festival de Lasne, Pancenoit | 26-05-2002 | Daniel Rubinstein, Elsa de Lacerda, Maté Szucs, Catherine Lebrun 

Sunyata (op 16, 2002) voor drie blokfluiten

Sunyata staat in het boeddhisme voor leegte, niet-zijn of leeg-van-zelf zijn. In muziek vertaald door lang aangehouden tonen die de drie spelers van elkaar overnemen. Ook speelbaar voor klarinetten, baritonsaxofoons, fagotten of hoorns.

Première:

Conservatorium, Brugge | 02-06-2002 | Apsara trio

Bits and Pieces (op 19, 2008) voor strijkkwartet

Verbeelding van het psychologisch proces tijdens een zen-meditatie. Zes contrasterende clusters groeien doorheen gevarieerde herhalingen steeds meer naar elkaar toe.

Première

Abdij Maria Toevlucht, Zundert | 07-03-2009 | Landini strijkkwartet

Tagore Trio (op 40, 2016) voor viool, cello en piano

Verklanking van het vers van Rabindranath Tagore: “Ik sliep en droomde dat het leven vreugde was / Ik ontwaakte en zag: het leven is plicht / Ik werkte en zie: de plicht is vreugde.”

Première

Cenakel, Tilburg | 01-12-2018 | Landini trio

Overige uitvoering:

Dominicuskerk, Amsterdam | 02-12-2018 | idem

Goddelijke vonken (op 50, 2019) voor viool en piano

Drie extatische bravourestukken over Gods Geest van creativiteit en speelplezier.

Omarm je vijand (op 53, 2020) voor strijkkwartet

Compositie ter ere van de monnik-martelaren van Tibhirine. Melodie en begeleiding, aanvankelijk scherp dissonerend, groeien geleidelijk naar elkaar toe.

Tibhirine Meditaties (op 55, 2020) voor strijkkwartet

Compositie ter ere van de monnik-martelaren van Tibhirine. Meditaties over liefde voor de vijand, standvastigheid, kwetsbaarheid en vrijheid. 

Première:

Dominicanenkerk, Brussel | 19-10-2021 | Ensemble Sturm und Klang

Overige uitvoering:

Dominicanenkerk, Luik | 21-10-2021 | idem

Kamermuziek

Vocaal

Twee liederen (op 17, 2002) voor sopraan en piano

Op eigen tekst. Bezinningen over hoop en monnik-zijn. Laatste compositie vóór mijn intrede in de trappistenabdij Maria Toevlucht.

Première

De Rode Pomp, Gent | 2003 | Dorte Holst en Renaat Beheydt

Vier motetten (op 22, 2009) voor drie gelijke stemmen

Toonzetting van de eerste lezingen van de adventszondagen C-jaar (vert.: Pieter Oussoren, Naardense Bijbel). 

Polla ta deina (op 23, 2010) voor sopraan, klarinet, slagwerk en strijkkwartet

Het “Lenteoratorium”, cantates voor de zes zondagen van de veertigdagentijd, is een opdrachtcompositie voor de Orde der dominicanen. De eerste cantate gaat over schepping. Teksten uit Genesis en van Sofokles, P. Celan en T. Tranströmer.

Première

Monastère St-André de Clerlande, Ottignies | 25-03-2011 | Marie de Roy (sopr) en Ensemble Sturm und Klang olv Thomas van Haeperen

Overige uitvoeringen:

Dominicanenkerk, Brussel | 29-03-2011 | idem

Dominicanenkerk, Luik | 01-04-2001 | idem

De Profundis (op 24, 2010) voor sopraan, klarinet, slagwerk en strijkkwartet

De tweede cantate uit het “Lenteoratorium” gaat over lijden. Psalm- en Bijbelteksten naast teksten van R. Ausländer, P. Verlaine en H. Domin.

Première

Monastère St-André de Clerlande, Ottignies | 25-03-2011 | Marie de Roy (sopr) en Ensemble Sturm und Klang olv Thomas van Haeperen

Overige uitvoeringen:

Dominicanenkerk, Brussel | 29-03-2011 | idem

Dominicanenkerk, Luik | 01-04-2001 | idem

Out of Exile (op 25, 2011) voor sopraan, klarinet, slagwerk en strijkkwartet

De derde cantate uit het “Lenteoratorium” gaat over ballingschap. Psalm 137 en teksten van M. Darwish, J.H. Newman en H. Domin

Première

Monastère St-André de Clerlande, Ottignies | 25-03-2011 | Marie de Roy (sopr) en Ensemble Sturm und Klang olv Thomas van Haeperen

Overige uitvoeringen:

Dominicanenkerk, Brussel | 29-03-2011 | idem

Dominicanenkerk, Luik | 01-04-2001 | idem

Niets dan liefde (op 26, 2011) voor sopraan, bariton, klarinet, slagwerk en strijkkwartet

De vierde cantate uit het “Lenteoratorium” gaat over liefde. Teksten uit Bijbel en van R.M. Rilke, R. Kopland, A.C. Swinburne, H. Andreus en Ch. de Foucauld

Première

Sint-Laurentiuskerk, Antwerpen | 23-03-2012 | Marie de Roy (sopr), Aldo Platteau (bar) en Ensemble Sturm und Klang olv Thomas van Haeperen

Overige uitvoeringen:

Dominicanenkerk, Brussel | 24-03-2012 | idem

Monastère St-André de Clerlande, Ottignies | 25-03-2012 | idem

A Dieu (op 27, 2011) voor bariton, klarinet, slagwerk en strijkkwartet

De vijfde cantate uit het “Lenteoratorium” gaat over transfiguratie. Teksten uit Bijbel en van I. Gerhardt, R. Kopland en P. Eluard.

Première

Sint-Laurentiuskerk, Antwerpen | 23-03-2012 | Marie de Roy (sopr), Aldo Platteau (bar) en Ensemble Sturm und Klang olv Thomas van Haeperen

Overige uitvoeringen:

Dominicanenkerk, Brussel | 24-03-2012 | idem

Monastère St-André de Clerlande, Ottignies | 25-03-2012 | idem

Sub tuum praesidium (op 29, 2012) voor zang en piano

Korte toonzetting van Oosterhuis’ vertaling van de klassieke Theotokos-hymne.

Drie motetten (op 31, 2012) voor drie gelijke stemmen

Opdrachtcompositie voor de abdij Maria Toevlucht. Drie meditaties over stilte op teksten van Augustinus, Lloyd Haft en Ida Gerhardt. Opgenomen op de cd “Die in uw stilte spreekt”.

Seven Manieren van Minne (op 41, 2017) voor mezzosopraan, viool en harp

Gecomponeerd ter gelegenheid van het overlijden, 750 jaar geleden, van Beatrijs van Nazareth, cisterziënzerin en één van Vlaanderens belangrijkste mystica’s. Toonzetting van haar belangrijkste Middelnederlandse geschrift, de “Seven Manieren van Minne”. 

Première:

Oude abdij, Drongen | 28-08-2018 | Els Mondelaers (mezzo) en Oneiros ensemble

Overige uitvoering:

Abdij van Nazareth, Brecht | 29-08-2018 | idem

Noli me tangere (op 54, 2020) voor mezzo of SSA-koor en piano

Meditatie op tekst van Janet Morley over Maria Magdalena die de verrezen Christus ontmoet en Hem niet mag aanraken. Opgedragen aan slachtoffers en nabestaanden van de coronapandemie.

werken voor koor

Koor a capella

Drie kerstliederen (op 13, 2001)

Bewerkingen van “Een kindekijn is ons gheboren”, “Stille nacht” en “Hoe lijdt dit kindeke”.

Voor een dag van morgen (op 21, 2009)

Atonale toonzetting van H. Andreus’ bekend liefdeslied.

Septem Verba Christi (op 38, 2015)

De zeven “kruiswoorden” als korte, meditatieve koorstukken. Ook beschikbaar in een versie voor drie gelijke stemmen. Opgenomen op de cd “Gij bergt de bron des levens” van de Abdij Maria Toevlucht. Gemiddelde moeilijkheidsgraad.

Première

Dominicanenklooster, Zwolle | 28-06-2021 | Gelegenheidskoor olv Erik Korterink

Psalm 119 (op 39, 2016)

Majestueuze koorcompositie van de volledige psalm 119. Vier solisten zingen de Hebreeuwse letters als pedaaltonen die het reciteren van de 176 verzen ondersteunen. Vertaling van Kees Waaijman.

Psalm 120 (op 42, 2017)

Korte toonzetting als motet. Vertaling van Kees Waaijman. Gemiddelde moeilijkheidsgraad.

Psalm 121 (op 43, 2017)

Korte toonzetting als motet. Vertaling van Kees Waaijman. Gemiddelde moeilijkheidsgraad.

Psalm 122 (op 44, 2017)

Korte toonzetting als motet. Vertaling van Kees Waaijman. Gemiddelde moeilijkheidsgraad.

Psalm 123 (op 46, 2018)

Korte toonzetting als motet. Vertaling van Kees Waaijman. Hoge moeilijkheidsgraad.

Psalm 124 (op 47, 2018)

Korte toonzetting (SSATBB) als motet. Vertaling van Kees Waaijman. Hoge moeilijkheidsgraad.

Gezegend zijt Gij (op 52, 2020)

De openingswoorden van het eucharistisch tafelgebed. Gemiddelde moeilijkheidsgraad.

Psalm 125 (op 56, 2020)

Korte toonzetting als “auditio divina”. Vertaling van Kees Waaijman. Gemiddelde moeilijkheidsgraad.

 

Werken voor koor

Koor +

Concertmis (op 20, 2009) voor SATB-koor en orgel

Opdrachtcompositie ter gelegenheid van 75 jaar Sint-Laurentiuskerk en 350 jaar Sint-Laurentiusparochie Antwerpen. Het Nederlandstalige ordinarium breed uitgewerkt voor koor en orgel.

Première

Sint-Laurentiuskerk, Antwerpen | 04-12-2009 | Peter van de Velde (org) en Antwerp Metropolitan Choir olv Sebastiaan van Steenberge

Neugeburt (op 28, 2012) voor sopraan, bariton, klarinet, slagwerk, strijkkwartet en SATB-koor

Het “Lenteoratorium”, cantates voor de zes zondagen van de veertigdagentijd, is een opdrachtcompositie voor de Orde der dominicanen. Deze zesde cantate gaat over verrijzenis. Teksten uit Exodus en Apocalyps naast gedichten van K. Gelaude, F. Pessoa, P. Neruda, R. Southwell, G. Achterberg en R. Ausländer

Première

Sint-Laurentiuskerk, Antwerpen | 23-03-2012 | Marie de Roy (sopr), Aldo Platteau (bar) en Ensemble Sturm und Klang olv Thomas van Haeperen

Overige uitvoeringen:

Dominicanenkerk, Brussel | 24-03-2012 | idem

Monastère St-André de Clerlande, Ottignies | 25-03-2012 | idem

Ignatius Cantate (op 34, 2014) voor bariton, gitaar, houtblazers en SATB-koor

Opdrachtcompositie voor de Oude Abdij Drongen. Citaten uit de vier stadia van de Ignatiaanse Oefeningen (bariton en gitaar) worden afgewisseld met illustratieve evangelie- en andere teksten (koor en blazers).

Première

Oude Abdij, Drongen | 22-11-2014 | Joris Derder (bar), Nico Couck (git), I Solisti del Vento & Musa Horti olv Peter Dejans.

Overige uitvoering:

Krijtberg, Amsterdam | 09-06-2019 | Fernando Linares Correa (bar), Santiago Basante Arias (git), Markuskwintet & Krijtberg-projectkoor olv Rachel Vroom

Vredescantate (op 45, 2017) voor bariton, cello en SATB-koor

Opdrachtcompositie voor het koor Ad Parnassum ter gelegenheid van 100 jaar einde van de Eerste Wereldoorlog. Een Engels, Duits en Frans gedicht bezinnen over de moeilijkheid van vergeven en over hoop.

Première

Abdij OLV v Koningshoeven, Tilburg | 04-11-2018 | Berend Eijkhout (bar), Quirine Viersen (Vc) & Ad Parnassum koor olv Anthony Zielhorst

Loflied der verzoening (op 49, 2018) voor sopraan, alt, bas, fluit, harp, slagwerk, strijkkwartet en SATB-koor

Opdrachtcompositie voor het koor Capella Brabant. Combinatie van de lofzang van Hanna (Torah), het Magnificat (Bijbel) en Psalm 87 (Koran). 

Première

Grote Kerk, Den Bosch (November Music) | 03-11-2019 | Katrien Baerts (sopraan), Elsbet Gerritsen (mezzo), Mattijs van der Woerd (bariton), Dudok kwartet, ensemble & Capella Brabant olv Marc Versteeg.

Overige uitvoeringen:

Pieterskerk, Utrecht | 08-11-2019 | idem

Groenmarktkerk, Haarlem | 23-11-2019 | idem

Theater aan het Spui, Den Haag | 15-12-2019 | idem

Het leidende Lam (op 51, 2019) voor SATB-koor, countertenor en piano

Opdrachtcompositie voor het bisdom Gent naar aanleiding van de restauratie van het Lam Godsretabel. Compilatie van teksten die het Lam Gods bezingen. Ruimtelijke kooropstelling op basis van het middenpaneel van het retabel. 

Première

St-Baafskathedraal, Gent | 01-10-2021 | Pieter Depraetere (countertenor), Filip Martens (pno) & Saevus Ensemble olv Johannes de Wilde

Herwakende ogen (op 57, 2021) voor SATB-koor en piano

Koorlied op eigen tekst ter gelegenheid van Paasmorgen.

Première

Dominicanenklooster, Zwolle | 04-04-2021 | Aquinokoor olv Erik Korterink

Liefde leeft weer (op 59, 2021) voor SATB-koor en piano

Koorlied op eigen tekst ter gelegenheid van Paasmorgen.

Werken voor

Orkest

Bewegingen (op 4, 1999) voor symfonisch orkest

Twee études die de schriftuur voor een beweeglijk orkest onderzoeken.

Cello concerto (op 8, 2000) voor cello en strijkorkest

Opdrachtcompositie voor Nicolas Deletaille. De cellist etaleert veel van zijn kunnen: spelen met klank (deel 1), zangerigheid (deel 2), energiek spel (slot).

Première

Botanique, Brussel (Ars Musica) | 18-03-2001 | Nicolas Deletaille & Orchestre de Chambre de Wallonie olv Daniël Gazon

Concertrapsodie (op 9, 2000) voor viool en symfonisch orkest

Bravourestuk ter gelegenheid van de 50ste Koningin Elisabethwedstrijd. Laureaat van de Weimarer Frühjahrstage für zeitgenössische Musik.

Première

Muziekkapel Koningin Elisabeth, Waterloo | 03-07-2001 | Elisabeth Deletaille (vl) en Renaat Beheydt (pno)

Overige uitvoeringen:

Théatre Central, Verviers | 16-12-2001 | Elisabeth Deletaille (vl) and Fabian Jardon (pno)

Weimar | 29-04-2010 | Egidius Streiff & Loh-Orchester Sondershausen olv Markus L. Frank

Droge beenderen, sta op! (op 37, 2015) voor symfonisch orkest

Evocatie van Ezechiël 37, 1-10: in een vallei komen talloze dorre beenderen op Gods Woord tot leven en richten zich op.