Biografie

Kris Oelbrandt

Kris Oelbrandt werd op 13 november 1972 in Sint-Gillis-Waas (België) geboren.

De wereld van de muziek ging voor hem als kind open via de viool, de piano en de muziektheorie. Het was vooral dat laatste, de achtergrond van de muziek, wat hem fascineerde: hoe kan je vertellen met muziek, welke harmonieën en klanken zijn er mogelijk, hoe gaat wiskunde over in poëzie? Componeren en theoretiseren werd zijn grote passie, veel meer dan het spelen van een instrument. Op zijn negentiende liet hij door de firma Pels- d’Hondt een klein pijporgel bouwen volgens een zelf ontworpen ‘duaal’ 13-toonssysteem.

Aan het conservatorium van Antwerpen behaalde hij eerste prijzen notenleer en harmonie, vervolgens werd hij in 1996 aan het conservatorium van Brussel master in de muziekschriftuur (optie compositie) magna cum laude bij Rafaël d’Haene. In 2001 voltooide hij zijn vorming bij Luc van Hove als laureaat in de compositie aan de Muziekkapel Koningin Elisabeth.

Van kindsbeen af voelde Kris zich, naast de muziek, aangetrokken tot iets heel anders: een leven van gebed, verstilling en afzondering. Daarom besloot hij op zijn 29 ste zijn hart te volgen en in te treden in de trappistenabdij Maria Toevlucht te Zundert, waar hij zich sinds lang thuis voelde. Hij ging als monnik verder met componeren en bouwde een oeuvre op van eigenzinnige religieuze concertmuziek: solowerken, kamermuziek, oratoria, koormuziek en orkest. Steeds streefde hij daarbij naar vertellingen (instrumentaal of vocaal) die een brug slaan tussen het religieuze en het muzikale, twee werelden die in zijn denken samenvallen. Hij behaalde in 2009 een bachelor theologie magna cum laude aan de Katholieke Universiteit Leuven. Zijn scriptie gaat over de (on-)mogelijkheid om theologische concepten in muziek te vertalen, met bijzondere aandacht voor de visie van Olivier Messiaen.

Veel internationaal gerenommeerde muzikanten en ensembles hebben zijn muziek reeds met genoegen uitgevoerd. In 2000 won hij de compositieprijs van de Muizelhuisconcerten met zijn pianotrio Resonances en in 2010 werd hij laureaat van de Weimarer Frühjahrstage für zeitgenössische Musik met zijn Concert Rhapsody voor viool en orkest.

Er kwam een moment waarop Kris voelde dat hij de abdij, die een oase van stilte en gebed wilcreëren, en de muziek, die streeft naar verklanking en communicatie, niet allebei kon vasthouden. Daarom is hij in 2021 met pijn in het hart uitgetreden. Hij werkt voortaan buiten de abdijmuren verder aan zijn oeuvre van religieuze muziek, bestemd voor kerk of concertzaal. Hij componeert sinds deze periode volgens een zelf ontworpen toonsysteem, gebaseerd op melodische atonaliteit en harmonische modaliteit. Omdat stiltes daarin constitutief zijn, noemt hij deze muziek auditio divina.

Het leidende lam –  Interview met Kris Oelbrandt, deel 1

Uitgelicht werk

Het leidende lam

Het leidende lam

Interview deel 2

Het leidende lam

Interview deel 3

Het leidende lam

Interview deel 4a

Musici & ensembles

Renaat Beheydt (pno)

Nico Couck (git)

Jean-Michel Dayez (pno)

Elisabeth Deletaille (vl)

Nicolas Deletaille (vc)

Joris Derder (bar)

Luc Devos (pno)

Pierre Feraux (pno)

Paul Hermsen (pno)

D. Holst (sopr)

Fabian Jardon (pno)

Jan van Landeghem (org)

Elsa de Lacerda (vl)

Claire Lechien (vl)

Aldo Platteau (bar)

Marie de Roy (sopr)

Daniel Rubinstein (vl)

Ivan Siller (pno)

Amaru Soren (org)

Jenny Spanoghe (vl)

Viviane Spanoghe (vc)

Egidius Streiff (vl)

Maté Szücs (vla)

Peter van de Velde (org)

Clara Inglese (sopr)

Antwerp Metropolitan Choir olv Sebastiaan van Steenberge

Apsara

Ensemble Musiques Nouvelles olv Jean-Paul Dessy

Ensemble Sturm und Klang olv Thomas van Haeperen:

Margaret Hermant (vl)

Cécile Lantenois (vl)

Dominica Eyckmans (vla)

Catherine Lebrun (vc)

Philippe Saucez (kl)

Jean-Louis Maton (perc)

Feniks pianotrio

Gaggini kwartet

Goeyvaerts strijktrio

Landini kwartet:

Jenny Spanoghe (vl)

Hans de Vos (vl)

Eva van de Ven (vla)

Marijke Gonnissen (vc)

Loh-Orchester Sondershausen olv Markus L. Frank

Musa Horti olv Peter Dejans

Orchestre de Chambre de Wallonie olv Daniël Gazon

Rachmaninov trio

Simoens trio

Cees-Willem van Vliet (pno)

 

 

I Solisti del Vento:

Lieve Goossens (fl)

Frank Schoofs (ob)

Nele Delafonteyne (kl)

Francis Pollet (fg)

Oneiros ensemble:

Liesbeth Vreeburg (harp)

Johan Olof (vl)

Karin Leutscher (fl)

Arwen Salama-van der Burg (vla)

Charles Watt (vc)

Els Mondelaers (mzo)

Ad Parnassum koor olv Anthony Zielhorst

Quirine Viersen (vc)

Berend Eijkhout (bar)

Geert de Bièvre (vc)

Ralph van Raat (pno)

Jan Hage (org)

Ella Oelbrandt (harp)

Emmanuelle Schotsaert (sopr)

Peter Thomas (org)

Fernando Linares Correa (bar)

Santiago Basante Arias (git)

Markuskwintet

Krijtberg-projectkoor

Capella Brabant olv Marc Versteeg

Dudok kwartet

Ernestine Stoop (harp)

Niek Klein-Jan (perc)

Rieneke Brink (picc)

Katrien Baerts (sopr)

Elsbet Gerritsen (mzo)

Mattijs van der Woerd (bar)

Nicolas de Troyer (org)

Gerwin Hoekstra (org)

Aquinokoor olv Erik Korterink

Bauwien van der Meer (sopr)

Margreet Rietveld (sopr)

Franske van der Wiel (mzo)

Roelien van Wageningen (mzo)

Dolf Drabbels (ten)

Albert van Ommen (ten)

Jan Kruisselbrink (bas)

Daniël Hermán Mostert (bar)

Luc Rombouts (beiaard)

Saevus Ensemble olv Johannes de Wilde

Filip Martens (pno)

Pieter Depraetere (countertenor)

Claire Bourdet (vl)

Maxime Stasyk (vl)

Vincent Hepp (vla)

Ere Lievonen (org)

Riko Fukuda (pno)